PDF קובץ

צמיחה כלכלית

פורסם ב"הארץ" ב- 2 ביולי 2017

 

ניצחתם! מה הלאה?

דן בן-דוד

השנה האחרונה חתמה כמה עשורים של אבולוציה. לחרדים ולמתנחלים אפשר היום לומר: ניצחתם! אז מה הלאה? איך יראה העתיד שיצמח לישראל מהמציאות שאתם משרישים כאן?

בזכות הגברת חופש המחשבה והביטוי, הגיעו המדינות המפותחות לרמות החיים הגבוהות שהאנושות ידעה. כל עוד ישראל אינה מסוגלת לייצר לבדה את כל צרכיה, אנו תלויים ביחסים טובים עם אותן מדינות. לכן, זה לא ממש משנה אם אינכם מבינים או מסכימים שהדרת נשים והדרת פלסטינים היא בעצם גזענות. מה שקובע – בנוסף לאמת – זה איך אנו נתפשים בעולם המפותח כשהוא מחליט על טיב היחסים שינהל איתנו.

תכונות אלה של העולם המפותח מאפיינות גם את הרוב החילוני והדתי בישראל, זה שהקים את האוניברסיטאות ותעשיית ההיי-טק. כאשר 90% מסך תקבולי מס ההכנסה מגיעים מ-20% מהאוכלוסיה בלבד, כדאי לעצור לפני שמשתלחים באותן נורמות ולהבין שהן נחלתן של מרבית אותם 20%.

תוכלו להתעלם מהערכים המאפיינים את רוב יהודי ארה"ב ולהעדיף התיידדות עם הפונדמנטליסטים הנוצרים, בתקווה שהם ישלטו שם לנצח. שיהיה לכם בהצלחה עם חוסר היכולת להבחין בין תנודות המטוטלת לבין מגמה עקבית בת 150 שנה של הגברת החירויות בארה"ב. שוקלים להחליף את העולם המפותח "המתייפייף" ברוסים ובסינים, המבינים, כמוכם, את הצורך לדכא כל אי־הסכמה? בהצלחה גם איתם. היכן אתם חושבים שתהיו בסולם העדיפויות של רוסים התומכים באסד והחיזבאללה ועם סינים בעלי שאיפות מגלומניות התלויים במדינות הנפט.

עם יד על הלב, באיזו מהמדינות הנ"ל הייתם בוחרים לחיות אם לא היתה ישראל? כי זו הבחירה שאתם עושים היום לגבי המדינה שתהיה כאן כשיתגשם חלומכם. לא רק רוב יהודי ארה"ב ינטשו אתכם. ינטשו גם צעירים ישראלים משכילים – חילוניים ודתיים – המאמינים בחשיבה ביקורטית, חופש ביטוי ושוויון הזדמנויות, והם אלה הנושאים את מרבית נטל התחזוקה של מדינת ישראל.

אולי ההתחשבות באחר אינה הצד החזק של החרדים והמתנחלים, אלא הזלזול בערכינו ובדעותינו – אבל אלה המפתח לקיומכם הפיזי כאן. אם אין לכם תכנית עבודה ליום שבו תינטשו על ידי העולם המפותח והדומים לו בישראל, כדאי שתפנימו לאן דרככם מובילה.

ומסר אחרון לרוב – עדיין – בכנסת, זה שהישרדותו ושגשוגו של המפעל הציוני חשובים לו: אנו חייבים להחליף דיסקט כל עוד זה אפשרי. ישראל מתקרבת במהירות לנקודת אל-חזור דמוגרפית-דמוקרטית שאחריה לא נוכל עוד לשנות כיוון. אם האוכלוסיות הגדלות של החרדים והמתנחלים מתעקשות לחיות בהזיה שיהיה בסדר ויהי מה, אז עלינו ליטול קורה מבין עינינו ולהתחיל לשתף פעולה.

אפשר להקים ממשלות בישראל ללא חרדים ומתנחלים ולהציל את העתיד של כולנו כאן. בידינו להפסיק לממן בתי ספר המונעים מילדים זכות יסוד לחינוך בסיסי ולהפסיק לממן התנחלויות בלב שטחים המונעים גבולות בני קיימא. במקום אלה, הגיעה העת להפנות משאבים לרפורמות מבניות ומקיפות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה של ישראל – אלה המשפרות את ההווה ומבטיחות לנו עתיד.

עולם שבו הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מואץ מעמיד בפנינו מספיק אתגרים גם בלי המשקולות הסקטוריאליות. כל עוד החרדים והמתנחלים מתעקשים להתנתק מהמציאות, חייבים לקיים נתק מוחלט בינם לבין הנהגה של מדינה חפצת חיים באזור האלים והמסוכן על פני כדור הארץ.


dan@bendavid.org.il   כתובת להערות