PDF קובץ

צמיחה כלכלית

פורסם ב"הארץ" ב-5 בינואר, 2021

 

הקורונה זה הפרומו.

בסרט המלא ישראל תקרוס

דן בן-דוד

לי אין ספק שטבעם של מרבית האנשים הוא טוב, וששיעור הטובים לא משתנה מקבוצת אוכלוסיה אחת לאחרת – ללא קשר לדתם או למוצאם האתני. הבעיות מתחילות כשמונעים מאנשים טובים ידע אמין ועושים להם שטיפת מוח מיום היוולדם. מעטים האנשים שמסוגלים לעמוד מול השילוב של מכבש תודעתי, חברתי וכלכלי כשהוא מופעל ללא רסן.

לא הכל ידוע בחיים ויש בהחלט מקום לאמונה. אך ככל שהמדע מתקדם והידע מעמיק, האמונה חייבת לפנות מקום לעובדות. זה מה שעומד ביסודו של העידן המודרני. כאשר מלמדים אמונה כתחליף לעובדות מגיל הגן, לא צריך להתפלא על כך שאין עם מי לדבר כשאותם ילדים הופכים למבוגרים.

במקרה של החרדים, הבעיה אינה במאמינים אלא במנהיגים שלהם המונעים ממידע לחדור לקהילותיהם; ובמנהיגים שלנו — הרואים בהם "שותפים טבעיים" ומאפשרים להם למשכן את עתידם ואת עתידנו. איך יתכן שמי שעמלים לכבות את אור המדע והידע יכולים להיחשב לשומרי הגחלת של עם שמקרבו יצאו יותר חתני פרס נובל במדעים יחסית לגודלו מאשר מקרב כל אומה אחרת, ושל אומת סטארט־אפ שאין טובה ממנה (יחסית לגודלה) בחדשנות ובפריצות דרך טכנולוגיות? לאיזו מין יהדות מטיפים מי שמתנגדים אפילו לעקרונות יסוד של היהדות, כמו פיקוח נפש, ומפקירים את קהילתם – ואת כל מי שאנשיה מדביקים – ועל הדרך מפילים מערכת בריאות ומשק של מדינה שלמה?

כאשר 40% מהנדבקים בקורונה באים מקבוצה שמהווה 12% בלבד מהאוכלוסיה, אין להתנהגותם שום הסבר זולת הפקרות. אם אהבתם את הפרומו שסיפקה לנו הקורונה, אתם ממש תאהבו את הסרט המלא – זה שיעשה למדינה כולה את מה שהחברה החרדית עושה לעצמה היום. הפקרותם לא רק הורגת אותם ואותנו במגיפה הנוראה, היא גם מחסלת בקצב הולך וגובר את עתידה של מדינת ישראל.

מלבד גאונים מעטים, אין קיצורי דרך לכל השאר כשלא לומדים לימודי ליבה מלאים ומשמעותיים. זה לא מקרי שיותר ממחצית הנשים החרדיות (53%) ויותר משלושה-רבעים מהגברים החרדים (76%) שבכלל מעזים להתחיל ללמוד במסלול אקדמי (שגם הוא בדרך כלל ברמה לא גבוהה) נושרים ללא קבלת תואר.

למי שעוד לא הפנים את כוחה של פונקציה אקספוננציאלית משיעורי ההדבקה של הקורונה, להלן שיעור נוסף להשפעת הפונקציה הזאת ולהשלכותיה הקיומיות. כפי שניתן לראות בגרף, חלקם של החרדים באוכלוסיה נוסק בחדות מדור לדור. הם מהווים 3% מהדור הראשון שמופיע בגרף, 6% מבני הדור השני, 13% מהדור השלישי וכמעט רבע (23%) מהדור הרביעי. על פי תחזית הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעוד 44 שנים – פחות משני דורות – ילדים חרדים בגילים 0-14 יהיו 49% מהילדים בישראל.

ואם אין די בקצב השינויים הדמוגרפיים שעוברת המדינה, מכפיל כוח נוסף מקרב את ישראל מהר עוד יותר לנקודת אל־חזור דמוגרפית־דמוקרטית: המעמד המסולף של מנהיגי החרדים כ"שומרי הגחלת" – במקום מה שהם באמת – הניב למפלגות החרדיות 30% יותר קולות בבחירות האחרונות מסך החרדים בני 18 ומעלה בישראל.

אוכלוסיה שאינה מקבלת השכלה של עולם ראשון לא תהיה מסוגלת לתחזק משק של עולם ראשון. בלעדיו, לא יהיו כאן מערכות בריאות, חינוך ורווחה של עולם ראשון – וגם לא צבא של עולם ראשון באזור המסוכן על פני כדור הארץ. זה העתיד שמתקרב אלינו במהירות אקספוננציאלית אם לא נתעשת לפני שיהיה מאוחר מדי.

למרות הרעש הפוליטי והתקשורתי המחריש והמטעה, הסיפור האמיתי בישראל כבר אינו של שמאל-ימין, דתיים-חילונים או ערבים-יהודים. מי שעדיין מאמין שניתן להשיג שיתוף פעולה בהנחלת לימודי ליבה מהנהגה חרדית שמוכנה להקריב חיים בקהילה שלה עצמה במהלך מגיפה נוראית, רק כדי לשמור על כוחה, אינו מבין עם מי יש לנו עסק. החזקת קהילתם בחושך בכל הקשור לעובדות ולהשכלה רצינית היא אבן היסוד להמשך שליטתם בה.

המשימה של הצלת העתיד של ישראל מונחת רק על הכתפיים שלנו, כל שאר הישראלים, אלה שחפצים בחיים ובעתיד בבית היחיד שיש לעם היהודי. יש לנו הזדמנות כזו רק פעם באלפיים שנה – אז כדאי שנתעורר כל עוד זה בשליטתנו. אין סיבה שהרוב, שעדיין גדול, ימשיך לממן מיעוט המתעקש על אורח חיים המסכן את עתידו ואת עתידנו. נקודה.

כל בתי הספר בישראל חייבים ללמד לימודי ליבה ויש להפסיק לחלוטין כל מימון ציבורי לכל אחד מבתי הספר שאינם מלמדים לימודי ליבה מלאים. זאת ועוד. יש להפסיק מימון ציבורי כלשהו לכלל הישיבות והארגונים המקבלים בוגרי בתי ספר שאינם מלמדים ליבה מלאה. ראינו מה קורה לפריון הילודה ולשיעורי התעסוקה החרדיים כשהמימון מופחת אפילו באופן חלקי למגזר העני שאינו מסוגל לקיים את עצמו ללא תמיכה ציבורית.

אחרי עשורים של נסיונות הידברות עם החרדים, המהירות האקספוננציאלית של השינויים הדמוגרפיים אינה מותירה ברירה מלבד הפסקה מוחלטת של התמיכות לאורח חיים המונע מילדים השכלה מספקת. זו הדרך היחידה שתוביל לחשבון נפש פנימי בקהילה שמזמן היתה צריכה להבין אחריות מהי.

הבחירות הקרובות חייבות להניב שיתוף פעולה בין כל שאר הזרמים שמובן להם באיזה מסלול נעה המדינה כיום, ושעתיד המדינה חשוב להם. על כל אחד מאתנו לדרוש שראשי המפלגות שאליהן הולך קולנו יעבדו ביחד בממשלה אחת, רחבה ככל שניתן, שביסודה הסכמה על שלושה עקרונות יסוד: (1) הנהגת רפורמה מבנית וכוללת במערכת החינוך (שגם ללא החרדים היא הגרועה בעולם המפותח); (2) שינוי שיטת הממשל כדי שתהיה כאן אפשרות למשול ולאכוף מדיניות לצד מערך חזק של איזונים ובלמים; ו-(3) העברת חוקה שתבצר בסלע את היסודות הממלכתיים שיגנו על המדינה ויקשו על כל מי שינסה בעתיד להחזיר אותנו אחורה.

 

 


dan@bendavid.org.il   כתובת להערות