PDF קובץ

פורסם ב"הארץ"ב-8 בינואר, 2024

 

נתניהו מזמן נבצר. בהרב־מיארה,

הִפכי את זה לרשמי לפני שיפיל את כולנו

דן בן-דוד

מעולם לא הבנתי איך 11 מול 0 שופטי בג"ץ העלו בדעתם שנאשם בפלילים יכול להישאר ראש ממשלה ללא ניגוד עניינים כאשר הוא ממנה שר משפטים הכפוף לו אדמיניסטרטיבית ותלוי בו פוליטית. חלב שנשפך. היום המדינה בעידן אחר, שבו אנו צריכים להילחם בחמאס כאילו אין ממשלה, ובממשלה כאילו אין חמאס. רק שהפעם לא מדובר בממשלה בריטית שהוציאה ספר לבן נגדנו בזמן המלחמה נגד הנאצים, אלא בממשלה כחול-לבן שפוגעת בפועל בבטחון הלאומי ובחוסן הכלכלי והחברתי של מדינתה.

תוך כדי מלחמה, בזירה בינלאומית עוינת ההולכת ומתרחבת, אנו תלויים לחלוטין בארה"ב שתספק לנו חימוש באופן שוטף, עוצמה ימית המשדרת "don’t" לאויבינו, ומטריה מדינית למי שנהפכת במהירות למוקצית בעולם. התשלום היחיד שדורשים האמריקאים הוא שננקוט בצעדים שימנעו רעב ומחלות בעזה (המחלות עלולות להתפשט גם לישראל) ולפתח את מה שצה"ל עצמו דורש להשלמת משימתו – תוכנית ליום שאחרי.

כל זה מתנגש חזיתית עם האג'נדה האישית של נתניהו: שמירה על שלטונו וביטול משפטו. לכן הקים את הממשלה הקיצונית והחובבנית בתולדות המדינה. כעת, במקום לנקוט בצעדים שיגדילו את החלון הבינלאומי להשלמת המשימות בעזה, הם תוקעים אצבעות בעיני האמריקאים ושאר העולם המפותח. ואם אין בכך די, נתניהו וחבריו אינם בוחלים בשום אמצעי כדי להסית נגד חלקים נרחבים של עמם, בזמן שהם מייצרים במו ידיהם את התיק להעמדת ישראל ואת חיילנו לדין בהאג. זו נבצרות אישית של העומד בראש המערכת, שאת מחירה עוד נשלם במשך שנים רבות.

בזמן מלחמה, נתניהו מאפשר לשר האוצר המשיחי שבחר לבזוז את תקציב המדינה, כדי להעביר תוספות של מיליארדי שקלים למתנחלים ולחרדים. הוא מאפשר לגזען מורשע שמינה לשר המופקד על המשטרה לנסות להדליק גפרורים שיציתו את השטחים ואולי גם את מה שבגבולות הקו הירוק. ראש ממשלה ששם את הישרדותו הפוליטית לפני טובת מדינתו אינו מסוגל לפטר שרים הזויים בזמן מלחמה שיכולה בקלות להסלים למצב קיומי. הוא בחר במודע בנבצרות כתעודת הביטוח שלו בשעתה הקשה ביותר של ישראל.

כדי להגיע ליום שאחרי, לצה"ל נדרש יעד מוגדר וברור. הימנעות מתמשכת מקביעתו לא רק פוגעת בתמיכה ובלגיטימיות של ישראל בעולם, אלא גם מאריכה את הלחימה ומפחיתה את הסיכויים להחזיר הביתה חטופים חיים. כמה אנשים נוספים צריכים למות לפני שנשים קץ לנבצרות המאיצה את הספירלה של ישראל אל התהום?

בזמן שהאזרחים-חיילים שלנו שמים את המדינה לפני חייהם, יש לנו ראש ממשלה ששם את עצמו, ללא בושה, מעל טובת המדינה. מעולם לא היו ראיות ברורות יותר שנתניהו מפר את הצהרת האמונים שלו לתפקידו. יום יום הוא מוכיח את אי-כשירותו לכהן בתפקיד החשוב ביותר בתקופה המסוכנת ביותר מאז קום המדינה. זה לא הזמן להתייפיפות ותקווה עיוורת בנוסח החלטת ה- 11-0.

הגיעה העת לכך שהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, תאשר משפטית את מה שברור לכל מי שעיניו בראשו. נתניהו מזמן נבצר. הפכי את העובדה הזו לרשמית ושחררי אותנו ממנו לפני שיפיל את כולנו ביחד עימו.

 

 


dan@bendavid.org.il   כתובת להערות