PDF קובץ

פורסם ב"הארץ" ב-13 בנובמבר, 2023

 

ישראל 2.0

דן בן-דוד

כדי להמחיש את השינוי שתצטרך ישראל לעבור אחרי המלחמה, אין דוגמה פשוטה יותר מהמשבר הנוכחי של מחסור בידיים עובדות בחקלאות. בעקבות הירידה התלולה במספר העובדים הזרים והפלסטינים, התגייסה ישראל היפה לסייע ככל יכולתה. אך הפתרון הזה זמני ואינו מספק.

לצד זאת נמצאת הישראל שחיה בעבר, ושאינה מעוניינת או מסוגלת לראות מעבר לאפה ומדמיינת שאפשר להמשיך בעסקים כרגיל. ההצעה של משרד הכלכלה, לייבא לאלתר 170 אלף עובדים זרים, בעייתית לא רק מפני שתיצור בכייה לדורות על ידי סנדול המשק להתמכרות לעבודה זולה במדינה – שכבר כיום מוצפת בישראלים לא מיומנים ובעלי השכלה ירודה למדי. צעד כזה יתמרץ השקעות-חסר בהון (פיזי ואנושי) ובטכנולוגיות, ובכך יקבור את הסיכוי להעלאת פריון העבודה – מה שהיה מאפשר העלאות שכר.

גם אם נניח בצד את ההשלכות ארוכות הטווח ונתמקד בבעיה קצרת הטווח – הצורך בעובדים רבים בחקלאות, ומיד – הצעת הממשלה משקפת עיוורון של קובעי מדיניות ושל הציבור, עיוורון מרצון. הרי במקום להסתמך על סטודנטים ועל מתנדבים או לייבא המוני זרים לא מיומנים לכמה שבועות או חודשים, יש פתרון זמין מתחת לאפנו.

יש בישראל מאות אלפי גברים שהמדינה כבר מממנת בהיקפים המאפשרים להם לבחור באי-עבודה כדרך חיים. אך אנו במלחמה הקשה מאז קום המדינה, ואנו זקוקים לכל הידיים האפשריות. כשם שבתנאי חירום מותר לגייס אזרחים רבים ולהכניסם לעזה כדי שישמרו עלינו בגופם, כך אפשר להעביר מיד גם תקנה שתחייב מאות אלפי בחורי ישיבות הממומנים מכיסינו לצאת לשדות ולקטוף את כל מה שהם ואנו זקוקים לו לקיום החיים בארץ הזאת. הרי אנו משלמים להם ממילא, אולי הגיע הזמן שגם הם יחזירו משהו – מלבד מקרים יחידים ומוגבלים כזק"א – למדינתם בשעתה הקשה ביותר? אין דבר פשוט, הגיוני, או צודק מזה.

חוסר היכולת לחשוב מחוץ לקופסת ישראל 1.0 אינו מגביל רק את החשיבה של ממשלת הבלהות הנוכחית – תסריט כזה אפילו הציבור הרחב אינו מסוגל להעלות על דעתו כיום. אך כאן בדיוק הצורך בשדרוג לישראל 2.0. ממדי הסכנות מדרום, מצפון וממזרח – והארמדה האמריקאית שנשלחה לתגבור אפשרי במידת הצורך על ידי הנשיא הציוני האחרון שיהיה בארה"ב – ממחישים עד כמה ישראל 2.0 תצטרך להנחיל גיוס חובה על כל בני ובנות 18 עד 21 (שהצבא יגייס את מי שצריך, והשאר ישרתו במשטרה ובבתי החולים הזקוקים נואשות לידיים נוספות). חייבים להכינם ליום שבו רק הם יעמדו בחיץ בין דמוקרטיה ליברלית מודרנית ובין ימי הביניים, שבאו לידי ביטוי ב-7 באוקטובר. זה אינטרס של כל יהודי (חילוני, מסורתי, דתי, חרדי) וערבי ישראלי החפץ בחיי חירות ועצמאות.

ישראל 2.0 תחייב שילוב אוכלוסיות שלכאורה הבינו את גודל הסכנה, אך לא הפנימו את ההשלכות. למשל, מי שאינו מסוגל להעלות על דעתו מציאות שבה מורות/מנהלות/מפקדות לבנים/גברים יצטרכו להתמודד עם החובות החדשות של חיים בישראל 2.0. אלה הם רק מקצת השינויים הטקטוניים שעל החברה הישראלית לעבור בשדרוגה לגרסה החדשה – והיחידה שתוכל להבטיח את קיום המדינה לדורות הבאים.

 

 


dan@bendavid.org.il   כתובת להערות