PDF קובץ

פורסם ב"הארץ" ב- 19 ביוני 2007.

 

12 חודשי חירום לאומי

דן בן-דוד


          בקיץ הבא מתקיימות ועידות הדמוקרטים והרפובליקאים לבחירת מועמדי המפלגות לנשיאות ארצות הברית.  ממועד זה, שבו המרוץ נכנס לישורת האחרונה, דרך הבחירות בנובמבר ובמהלך שנתו הראשונה של נשיא חדש וחסר ניסיון, הסיכויים שארצות הברית תתקוף את מתקני הגרעין של אירן הינם קלושים למדי.  עד אז – כלומר, בעוד שנתיים וחצי – אם הסנקציות לא יצליחו, אירן צפויה לחצות את נקודת האל-חזור בדרכה להשגת פצצה גרעינית.

          לאור זאת, הנשיא בוש יצטרך לקבל החלטה אם לתקוף או לא ב-12 החודשים הקרובים.  אם יתקוף, מובטח לישראל גשם בליסטי מכיוון אירן, לבנון, עזה ואולי גם מסוריה ומהגדה.  אם יחליט בוש לא לתקוף, אז ב-12 החודשים הקרובים תצטרך ממשלת ישראל להחליט אם יש למדינה היכולת לבצע מהלך צבאי נגד אירן.

          אם יוחלט שאין ביכולתנו לעשות משהו אפקטיבי, יהיה על ישראל להתכונן מיד לעידן ביטחוני חדש, שבו תהיינה לאויבינו יכולות איום אסטרטגיות שיצמצמו מאוד את מרחב התמרון המדיני-בטחוני של ישראל – שלא לדבר על האפשרות של מימוש האיום.  אם ממשלת ישראל תחליט שהמדינה מסוגלת לעצור, באופן זמני או לחלוטין, את תוכנית הגרעין האיראנית, עליה להיערך מבעוד מועד למחיר הכבד שנצטרך לשלם – בנפש ובנזק פיזי, כלכלי ומדיני.

          במילים אחרות, ב-12 החודשים הבאים יתקבלו בוושינגטון החלטות שיחייבו החלטות קיומיות בירושלים.  גם אי-עשיה היא החלטה עם ברירת מחדל ברורה.

          למרות כל הבעיות והצרות שנפלו עלינו במהלך השנים האחרונות, ובשנה האחרונה בפרט, אנו נמצאים היום בנקודת כושר שלא היתה כמותה זמן רב.  הצבא משתקם במהירות והמשק חזק כפי שלא היה מזה שנים.  בנוסף לכך, ולמרבה הפלא והאירוניה, זוהי גם שעת כושר מנהיגותי נדירה מאוד.

          שלושה מנהיגים, מהכישרוניים שיש לישראל מבחינת יכולותיהם הטבעיים, מנהיגים ששגו בגדול ושילמו מחירים אישיים ופוליטיים עצומים – וצברו מכך ניסיון שקשה להמעיט בחשיבותו – נמצאים היום בראש שלושת המפלגות הגדולות.  יום אחד, הם עוד יתחרו ביניהם.  אך היום, וב-12 חודשי החירום הלאומי שלפנינו, אנו עם אחד שזקוק לצוות המוביל בעל הכישרון והניסיון הרב ביותר שאנו יכולים להעמיד בראש המדינה.  בנוסף להם, השכילה הכנסת להציב בבית הנשיא את שמעון פרס, שחקן חיזוק בעל תדמית וקשרים בינלאומיים שאין לאף ישראלי אחר, מי שיוכל לסייע במאבק ההסברתי והתדמיתי שילווה אותנו במהלך התקופה.

          זוהי שעת פיוס, ואם האיחוד הפוליטי הזמני בין שלוש המפלגות הגדולות יתגשם, זו תהיה גם שעת כושר.  הצוות הזה יכריע לא רק לגבי האסטרטגיה הבטחונית-מדינית שתקבע את עתידה הפיזי של המדינה.  הוא יוכל גם לנצל את שנת החירום כדי להשיק שיטת משטר חדשה לישראל שתבטיח – החל מהבחירות הבאות – מנהיגות, משילות ויציבות לצד הפרדת רשויות עם איזונים ובלמים וחוקה.  הצוות הזה יוכל גם לנצל את תקופת האי-תלות באילוצים סקטוריאליים כדי להנחיל רפורמה מבנית מקיפה במערכת החינוך אשר תחייב ליבת לימודים אחידה ומשופרת מהגן עד סוף תיכון בכל זרמי החינוך – מה שיעניק לכל ילדי ישראל, ללא כל קשר לדת ולמידת הדתיות של הוריהם, את הכלים ההכרחיים להתמודדות בשוק עבודה תחרותי ומודרני.

          כל יתר הנושאים, כל שאר הכותרות, וכל שאר השיקולים האישיים והפוליטיים חייבים לחכות עד תום 12 חודשי החירום הלאומי העומדים לפנינו.  מותה האפשרי של המדינה בעתיד, או לידתה מחדש השנה – זהו טווח האפשרויות הבלתי-יאמן הנמצא בידיים של אהוד אולמרט, אהוד ברק ובנימין נתניהו.  זו יכולה להיות שעתם הגדולה.


danib@post.tau.ac.il   כתובת להערות